2014-01-08 kl 10.10
Skydd vid ID-stöld – nytt i hemförsäkringen!
Stulen identitet ett ökande problem – från årsskiftet får du hjälp vid ID-stöld.
Ofta krävs bara ett personnummer för att beställa ett nytt mobilabonnemang, ta ett lån eller beställa varor. Så enkelt kan en bedragare stjäla din identitet. Antalet ID-stölder ökar lavinartat och därför inför Folksam från årsskiftet hjälp vid ID-stöld
För den som får sin identitet stulen kan det leda till allvarliga problem som exempelvis inkassoärenden och stora skulder. Det startar ofta med att bedragaren i någon annans namn och personnummer beställer ett mobilabonnemang som sedan används för att exempelvis ta sms-lån, beställa varor på nätet och ta emot sms om postleverans.
Det ett tag innan du märker att din identitet blivit kapad, och det kan bli ett riktigt detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna. Det viktigaste är att vara uppmärksam på signaler som indikerar att något är fel och att agera omedelbart.
Folksams råd för att förebygga ID-stöld:
• Lämna inte ut personliga uppgifter via telefon, internet eller e-post om du inte säkert vet vem du har att göra med eller vad de ska användas till
• Riv sönder papper som innehåller personuppgifter innan du slänger dem
• Skriv in webbadresser själv istället för att klicka på länkar som skickas i e-post
• Byt till en låsbar brevlåda
• Reser du bort en längre tid är det bäst att eftersända eller be en vän ta in din post
• Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på sociala medier.
Folksams hjälp vid ID-stöld ingår hemförsäkringen från 1 januari 2014. Hjälpen omfattar telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid identitetsstöld, hjälp att anmäla identitetsstölden till polisen och att informera betalkortutgivare och banker, juridisk hjälp med upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse, och hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar.